Dosłownie za kilka dni rozpocznie się 19. edycja Millennium Docs Against Gravity! Od dziś na stronie mdag.pl dostępny jest pełny harmonogram projekcji dla wszystkich festiwalowych miast. Rozpoczęła się także przedsprzedaż biletów online na stronach kin oraz stacjonarnie w ich kasach. To idealny moment, żeby zaplanować własną dziesięciodniową wycieczkę do świata filmów dokumentalnych. Część kinowa festiwalu odbędzie się w dniach 13 - 22 maja w ośmiu miastach - Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Poznaniu, Bydgoszczy, Lublinie i po raz pierwszy w Łodzi (w dniach 16-22 maja). Część online potrwa na mdag.pl od 24 maja do 5 czerwca.

W tegorocznym programie znalazło się w sumie ponad 180 filmów krótko- i pełnometrażowych, co nie ułatwia przygotowania listy najbardziej interesujących tytułów. Z pomocą przychodzą założyciel i dyrektor festiwalu Artur Liebhart, który przygotował autorski wybór prawdziwych filmowych perełek oraz dyrektor artystyczny Karol Piekarczyk, w swojej playliście na TIDAL pokazujący, jak będzie brzmiała 19. edycja festiwalu. 

TOP 10 Artura Liebharta

Przede wszystkim polecam polskie filmy! Wszystkie! Są świetnie zrobione, wciągające i mądre. Mój poniższy wybór wpisuje się z kolei w hasło tegorocznej edycji festiwalu: RETHINK EVERYTHING!

„Młody Platon” (Young Plato), reż. Neasa Ní Chianáin, Declan McGrath
Czy filozofia może ukoić młode dusze? W najbardziej doświadczonej przemocą dzielnicy Belfastu staje się narzędziem i metodą odciągnięcia młodych chłopców od przemocy. Oddani sprawie dyrektor szkoły i nauczyciele uczą krytycznego myślenia na co dzień i spojrzenia na siebie oraz swoją społeczność z innej perspektywy. 

„Terytorium” (The Territory), reż. Alex Pritz
Społeczność otoczona ze wszystkich stron walczy o swoją ziemię i o swoje prawa. Brzmi znajomo. W tym wypadku to plemię Uru-eu-wau-wau w Amazonii przeciwstawia się rabunkowi ich lasów i  nielegalnemu osadnictwu. Po raz pierwszy w filmie o niszczeniu Amazonii słyszymy też głos ludzi, którzy uważają, że mają prawo do tych ziemi i rozpoczęcia nowego życia. Dokumentalny thriller z elementami westernu na miarę XXI wieku. 

„Nieskończoność według Floriana” (Infinity According to Florian), reż. Oleksiy Radynski
Florian Yuriev wychował się w gułagach na północy ZSRR. Nie przeszkodziło mu to stworzyć oryginalnej teorii łączącej paletę barw z muzyką. Konstruował również instrumenty smyczkowe. Poznajemy go, gdy z gronem swoich wielbicieli walczy o zachowanie swojego największego dzieła - ikony Kijowa, czyli architektonicznego spodka, w którym mieści się sala koncertowa. Spodek ma być wprzęgnięty w projekt największego centrum handlowego w stolicy Ukrainy. Walka Dawida z Goliatem przybiera niespodziewany obrót. Pomocna jest natura i oczywiście wzór na nieskończoność.

„Instagramowa rodzina” (Girl Gang), reż. Susanne Regina Meures
Czy historia 14-letniej Instgramerki może być ciekawa? Tak! Jeśli przyjrzymy się jej sukcesowi komercyjnemu przez wystarczająco długi czas od kuchni, gdzie krzątają się nad wyraz świadomi finansowych korzyści płynących ze sławy córki rodzice. 

„Jason” (Jason), reż. Masjaa Ooms
Maasja Ooms specjalizuje się w filmach o straumatyzowanych nastolatkach. Jeden z jej filmów wywrócił do góry nogami cały system opieki nad trudną młodzieżą w Niderlandach. Transpłciowy Jason przeszedł w swoim życiu trudne chwile i poddaje się terapii, którą widzimy na ekranie, ale nie zamierza na tym poprzestać. Chce pomagać innym, którzy są w podobnej sytuacji. I znów Maasja opisuje filmowo prawdziwą rewolucję. 

„W mroku niepewności” (A Night of Knowing Nothing), reż. Payal Kapadia
Piękny przykład miłości do sztuki filmowej i kreatywności połączonych z walką o wolność polityczną. Znalezione listy w akademiku szkoły filmowej stają się kanwą o niespełnionej miłości i współczesnych Indiach.

„W chowanego” (Hide and Seek), reż. Victoria Fiore
Najczęściej filmy o Neapolu trącą voyeuryzmem. „W chowanego" głos autentycznie otrzymują mieszkańcy dzielnicy hiszpańskiej w Neapolu. Entoni, jego matka i babcia dzielą się z nami obserwacjami, wspomnieniami i marzeniami. Uczestniczymy niejako w samospełniającej się,  fatalistycznej ścieżce życia Entoniego.

„Zdradzone pieśni” (Singing in the Wilderness), reż. Dongan Chen
Jak ten film przeszedł przez cenzurę pozostaje tajemnicą. Niezwykły insight z prowincjonalnych Chin. Tradycyjny chór mniejszości etnicznej i religijnej Miao  w zetknięciu z totalitarnym walcem. Mniejszość specjalizuje się w chrześcijańskiej muzyce chóralnej rodem z XIX wieku. Obserwujemy próbę komercjalizacji chóru pod szyldem partii. Miao są zmuszeni do przewartościowania swojej wiary, tożsamości i miłości. 

Retrospektywa filmów Billa Morrisona („The Mesmerist” i „Wielka powódź”)
Niepowtarzalny artysta, który proces starzenia się i niszczenia taśmy filmowej przedstawia jako proces zapominania, utraty kolektywnej pamięci. Do jego filmów „The Mesmerist” i „Wielka powódź" muzykę na żywo będzie grał najwybitniejszy żyjący gitarzysta jazzowy Bill Frisell ze swoim trio. Nie do przeoczenia! Sobota 14 maja, 20.00, Muzeum POLIN.

Jak brzmi 19. Millennium Docs Against Gravity?

Jeśli nie słowne polecenia, w poszukiwaniu odpowiednich tytułów może pomóc wszystkim fanom festiwalu muzyka. Dyrektor artystyczny Karol Piekarczyk przygotował specjalny muzyczny przewodnik po tegorocznej edycji festiwalu dostępny na platformie TIDAL: https://tidal.com/playlist/c588c6d0-2a50-4174-a881-1b92eb92bafa

„Ta eklektyczna playlista oddaje ducha festiwalu, który w swoim programie prezentuje zróżnicowane pod względem tematu i formy filmy. Od italo disco, przez Elvisa Presleya, po Radiohead i Sinéad O'Connor. Znajdziecie tu zarówno piosenki artystów_ek, którzy_e są bohaterami_kami filmów, jak i muzykę wykorzystaną w ścieżkach dźwiękowych. Od rapu ze Stanów po folk z Wysp Owczych. Od popowych piosenek napisanych specjalnie jako theme song filmu, po wirtuoza amerykańskiego jazzu, Billa Frisella, który wystąpi na festiwalu. Mamy nadzieję, że podobnie jak z filmami na festiwalu - znajdziecie tu piosenki, których nie znacie, a w których się zakochacie!” - do słuchania zachęca Karol Piekarczyk.

TIDAL dołączył tym samym w tym roku do partnerów festiwalu. To współprowadzona przez artystów globalna platforma muzyczno-rozrywkowa, która ma na celu stworzenie zrównoważonego, zorientowanego na artystę i fanów modelu biznesowego dla branży muzycznej. Dzięki innowacyjnym funkcjom, takim jak bezpośrednie płatności dla artystów, TIDAL umożliwia artystom przedefiniowanie ich miejsca w branży muzycznej. Dostępna w 61 krajach usługa zawiera w swoim katalogu ponad 80 milionów utworów i 350 000 wysokiej jakości filmów, a także oryginalne serie wideo, podcasty, tysiące starannie wyselekcjonowanych playlist i odkrywanie wykonawców za pośrednictwem TIDAL Rising. 

Festiwal Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w dniach 12-22 maja w ośmiu miastach – Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Lublinie, Bydgoszczy oraz po raz pierwszy w Łodzi! Od 24 maja do 5 czerwca odbędzie się część online na stronie mdag.pl. Mecenasem tytularnym festiwalu jest Bank Millennium (www.bankmillennium.pl).