Filmy polskie cieszą się ogromną popularnością w czasie MDAG, przyciągając do kin rzesze fanów_ek rodzimego kina. W konferencji prasowej festiwalu, która odbywał się przed jego startem w Kinotece, udział wzięły osoby, które przyczyniły się do powstania 11 tytułów zakwalifikowanych do Konkursu Polskiego:  Laura Pawela (współtwórczyni filmu „Solaris Mon Amour”), Jakub Piątek i Maciej Kubicki (reżyser i producent filmu „Pianoforte”), Aga Borzym (reżyserka filmu „Dziewczyńskie historie”), Anna Stylińska, Katarzyna Ślesicka i Wirginia Szmyt (producentki i bohaterka filmu „Vika!”), Hania Nobis (reżyserka filmu „Prawy Chłopak”), Wojciech Gostomczyk i Anna Stylińska (reżyser filmu „Leon”), Piotr Pawlus (reżyser filmu „W Ukrainie”), Małgorzata Staroń (producentka filmu „Apolonia, Apolonia”), Kasia Kuczyńska (producentka filmu „Nie znikniemy”), Maciej Ostatek (producent filmu „Fantastyczny Matt Parey”) oraz Piotr Grawender i Karolina Sienkiewicz (producent oraz operator i asystentka produkcji oraz rzeczniczka prasowa filmu „Skąd dokąd”).

O każdym z konkursowych filmów dyrektor Wojciech Diduszko mówi następująco: 

„Apolonia, Apolonia”, reż. Lea Glob

Absolutny must see festiwalu w reżyserii Lei Glob, wielki zwycięzca amsterdamskiej IDFY - najważniejszego festiwalu filmów dokumentalnych na świecie. Obraz idealny, powstający przez 13 lat, zabierający nas w niezwykłą podróż przez emocje, sztukę, kontynenty, dotykający bardzo mocnych uczuć. Bohaterką jest Apolonia Sokół, urodzona w Paryżu francusko-duńsko-polska malarka, wychowana w środowisku bohemy. Walcząca skutecznie całe życie o swoją sztukę, tożsamość, własny głos w zdominowanym przez mężczyzn świecie. Bohaterka, która udowadnia, że wierność sobie nie może nie przynieść olśniewających artystycznie efektów. Bardzo cieszę się, że będziemy ją gościć na pokazach.

„Dziewczyńskie historie”, reż. Agnieszka Borzym

W cieniu zakwitających dziewcząt - fantastyczny i delikatny debiut dokumentalny Agi Borzym. Historia dziewczyn z warszawskiej Sadyby, które w oczekiwaniu na swój pierwszy okres próbują określić się wobec świata, stawiającego im pierwsze żądania. Magiczny czas pomiędzy dzieciństwem a nastoletniością.

„Fantastyczny Matt Parey”, reż. Bartosz Paduch 

Bartosz Paduch, autor m.in „Skandalu. Ewenementu Molesty" wraca na festiwal z filmem o Macieju Parowskim - polskim Stanie Lee, twórcy kultowej „Nowej Fantastyki", człowieku, który inspirował m. in. Sapkowskiego, Twardocha i Orbitowskiego. Solidnie opowiedziany kawał historii polskiej (pop)kultury, ilustrowany brawurowymi animacjami i klimatycznymi archiwami z epoki.

„Leon”, reż. Wojciech Gostomczyk

Leon to radykalny performer, pracujący z własnym ciałem, dla którego epatowanie burżujów to nie jest puste hasło z encyklopedii awangardy. Ma ich zresztą na wyciągnięcie ręki – jego partnerem jest Manfred Mugler, twórca kreacji Madonny, Grace Jones i Davida Bowie. 

„Nie znikniemy”, reż. Alisa Kovalenko

Nastolatki z Donbasu marzą o tym, by wyrwać się ze swoich wsi na końcu świata. Pewnego dnia dowiadują się oligarsze, który może sfinansować ich wyprawę w… Himalaje. Sky is the limit – zaczynają się sesje treningowe, ich planom nie przeszkodzi nawet widmo nadciągającej wojny. Alisa Kovalenko chwyta kamerą ten niesamowity moment w życiu nastolatków, kiedy wszystko jeszcze wydaje się możliwe. Premiera w Berlinie miała jedno z najdłuższych standing ovation, jakie widziałem w życiu. Bohaterki i bohaterowie filmu będą w Warszawie!

„Pianoforte”, reż. Jakub Piątek

Światowa premiera na festiwalu w Sundance mówi sama za siebie. Jakub Piątek bohaterami swojego filmu uczynił uczestniczki i uczestników Konkursu Chopinowskiego – jak udało mu się już na początku wytypować grupę, która dotarła do ścisłego finału, pozostanie jego słodką tajemnicą. Film o tym momencie w życiu, kiedy decyduje się cała przyszłość. Niesamowita presja i emocje, ale i radość obcowania z piękną muzyką, lekkość warszawskiej nocy i rodząca się przyjaźń. Z pewnością jeden z najszybciej wyprzedanych filmów festiwalu – bilety na premierę zniknęły w 30 min, na szczęście film ma wiele pokazów.

„Prawy chłopak”, reż. Hanna Nobis

Błyskotliwy debiut Hanki Nobis, jeden z najlepszych filmów na zeszłorocznej IDFIE. Historia Antka – członka prawicowego bractwa, w którego życiu zachodzi magiczna przemiana, wiodąca ku… ale nie spojlujmy! W głębszej warstwie film o pękniętej Polsce, trudności spotkania z innym, ryzyku wyjścia ze strefy komfortu, samotności i niszczącym egoizmie. Film zwiastujący wielki talent w polskim dokumencie. 

„Skąd dokąd”, reż. Maciej Hamela

Maciek Hamela na początku wojny wsiadł w samochód i pojechał na wschód Ukrainy ratować życie cywilom, wywożąc ich poza sferę działań wojennych. Rozmowy z nimi złożyły się na poruszający film o ludzkiej solidarności, który równolegle z MDAG ma premierę na festiwalu w Cannes.

„Solaris mon Amour”, reż. Kuba Mikunda

Kuba Mikurda, zdobywca dwóch Nosów Chopina, po raz trzeci na MDAG, tym razem z eksperymentem found footage opartym o „Solaris” Stanisława Lema i… archiwa Wytwórni Filmów Oświatowych. Wielowymiarowa i błyskotliwa formalnie opowieść o utracie, traumie, sensie obcowania ze sztuką i tajemnicą kryjącą się pod podszewką rzeczywistości.

„Vika!”, reż. Agnieszka Zwiefka

Musical dokumentalny, którego gwiazdą jest DJ Wika – kultowa dj-ka seniorka. Radość życia i sensownej starości przeplata się tu z momentami gorzkimi, sięgającymi w przeszłość. Brawurowo zrealizowane musicalowe fragmenty porywają i udowadniają siłę talentu i wyobraźni reżyserki - Agnieszki Zwiefki.

„W Ukrainie”, reż. Tomasz Wolski i Piotr Pawlus

Tomasz Wolski i Piotr Pawlus przyglądają się zniszczonej Ukrainie, gdzie tlą się resztki normalnego życia – dzieci bawią się wśród ruin, turyści robią selfie ze zniszczonymi raszystowskimi czołgami. Wysmakowany formalnie film, dający przestrzeń do namysłu nad odwiecznym tryumfem życia nad śmiercią. Światowa premiera odbyła się na festiwalu w Berlinie.