We wtorek, 10 maja, w warszawskiej Kinotece odbyła się druga konferencja prasowa 19. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Podczas niej Dyrektor Konkursu Polskiego Wojciech Diduszko porozmawiał z twórcami wybranych polskich filmów. Zaprezentowane zostały także sylwetki zagranicznych gości i gościń, które już za kilka dni spotkają się z publicznością.

Konferencja była transmitowana na żywo w social mediach festiwalu, jej zapis można znaleźć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=8Pnnr6ap0eA

Festiwal odbędzie się od 13 do 22 maja w ośmiu miastach (Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi, Lublinie i Bydgoszczy) a następnie online od 24 maja do 5 czerwca na mdag.pl. Mecenasem tytularnym festiwalu jest Bank Millennium.

Nowi partnerzy i wieloletni mecenasi festiwalu 

W tym roku do partnerów festiwalu dołączyli: liderów płatności elektronicznych Visa, wiodący producent aparatów Canon, aplikacja do tworzenia i dzielenia się krótkimi treściami video TikTok, największy w Polsce serwis z audiobookami online Audioteka oraz nowy patron Nagrody Nos Chopina - Marszałek Województwa Mazowieckiego. Partnerom podziękował założyciel i dyrektor festiwalu, Artur Liebhart: „19. edycja festiwalu rozpoczyna się już w ten piątek w ośmiu miastach. Do rodziny festiwalowej dołącza w tym roku  Łódź. Wielkim zaszczytem jest dla nas współpraca z tamtejszą Szkołą Filmową, dzięki której Millennium Docs Against Gravity trafia do jednego z najważniejszych dla filmu miejsc w Polsce. Od 17 lat mecenasem tytularnym festiwalu jest Bank Millennium, dziękuję też głównym partnerom: m.st. Warszawy, Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej, programowi Kreatywna Europa, bardzo się cieszymy także z nowej współpracy z marką Visa”.

Przedstawiciele wieloletnich mecenasów festiwalu - Banku Millennium i m.st. Warszawy - zabrali głos w czasie konferencji. 

Iwona Jarzębska, dyrektor działu PR Banku Millennium wskazała wartości łączące Bank z festiwalem: „Bardzo się cieszę, że Bank od 17 lat wspiera to fantastyczne wydarzenie. Chciałabym zwrócić uwagę na trzy ważne rzeczy. Po pierwsze nasza współpraca jest czymś więcej niż projektem sponsoringowym. Łączą nas wspólne wartości, wśród których szczególne miejsce zajmuje poszanowanie różnorodności. Po drugie ważna jest dla nas także ochrona planety oraz klimatu, jako Bank zadeklarowaliśmy dążenie do neutralności klimatycznej i znalazło się to w naszej agendzie biznesowej. Po trzecie bardzo cieszymy się, że festiwal porusza bieżące tematy. To, co dzieje się za naszą wschodnią granicą, nie może ujść naszej uwadze, dlatego zdecydowaliśmy się przeznaczyć fundusze na dodatkowe nagrody wspierające projekty ze Wschodniej Europy”.

Artur Jóźwik, Dyrektor Biura Kultury w Urzędzie m.st. Warszawy opowiedział z kolei o roli, jaką pełni kino w czasie kryzysu: „Po raz kolejny Warszawa współfinansuje festiwal Millennium Docs Against Gravity, który zawsze jest na czasie, a tegoroczne hasło „Rethink Everything” jest tego najlepszym przykładem – w czasach kolejnych kryzysów kultura daje nam możliwość wytchnienia. Odbiorcom festiwalu życzę, żeby znaleźli czas i cieszyli się tymi wszystkimi wspaniałymi filmami. Do zobaczenia w kinie!”.

Najlepsze polskie filmy dokumentalne

Jak co roku podczas Millennium Docs Against Gravity swoje światowe i europejskie premiery będą mieć znakomite filmy polskie. Tym razem o Nagrodę dla Najlepszego Polskiego Filmu, Nagrodę Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim oraz Nagrodę Stowarzyszenia Kin Studyjnych powalczy 8 filmów.

Dyrektor Konkursu Polskiego Wojciech Diduszko zaznaczył, jak duże znaczenie mają polskie kino: „Filmy, które pokazujemy w Konkursie Polskim pokazują, czym jest solidarność, wrażliwość, czułość oraz podsuwają pomysły, jak możemy przemyśleć świat na nowo zgodnie z tegorocznym hasłem festiwalu. Jesteśmy też ogromnie wdzięczni, że producenci i twórcy powierzyli swoje dzieła w nasze czułe ręce. Mamy nadzieję, że festiwal stanie się przestrzenią, w której odbędą się ważne rozmowy dotyczące możliwych zmian otaczającej nas rzeczywistości”.

Wśród gości i gościń konferencji znaleźli się: Piotr Polak oraz Marcin Bastkowski (producent i montażysta filmu „Anioły z Sindżaru” Hanny Polak),  Anna Konik (reżyserka filmu „Najgłośniejsze słychać milczenie”), Natalia Koryncka-Gruz (reżyserka filmu „Simona”), Agnieszka Skalska (producentka filmu „Silent Love”), Łukasz Ronduda oraz Anna Gawlita (współreżyser i producentka filmu „Lot”), Anna Bławut-Mazurkiewicz (producentka filmu „Pisklaki”), Anna Mazerant (producentka filmu Lombard”), Tomasz Knittel oraz Maciej Ostatek (reżyser i producent filmu „Bestie ze Złego”).

W tym roku w jury Konkursu Polskiego zasiądą: Laura van Halsema – programerka festiwalu IDFA w Amsterdamie, Michał Oleszczyk – krytyk filmowy, tłumacz, scenarzysta  i konsultant scenariuszowy oraz Thom Powers – programer TIFF (Toronto International Film Festival) oraz dyrektor projektów specjalnych DOC NYC.

Oto pełna lista filmów w Konkursie Polskim:

ANIOŁY Z SINDŻARU
Angels of Sinjar

reż. Hanna Polak
Polska, Niemcy, Czechy, 2022, 113 min

BESTIE ZE ZŁEGO
Beasts

reż. Tomasz Knittel
Polska, 2022, 91 min

LOMBARD
The Pawnshop
reż. Łukasz Kowalski
Polska, 2022, 75 min

LOT
Flight
reż. Łukasz Ronduda, Anna Zakrzewska
Polska, 2022, 70 min 

NAJGŁOŚNIEJ SŁYCHAĆ MILCZENIE
Silence Heard Loud
reż. Anna Konik
Polska, Wielka Brytania, 2021, 71 min

PISKLAKI
The Fledglings
reż. Lidia Duda
Polska, 2022, 80 min 

SILENT LOVE
Silent Lov
reż. Marek Kozakiewicz
Polska, Niemcy, 2022, 73 min

SIMONA
Simona
reż. Natalia Koryncka-Gruz
Polska, 2022, 91 min

Zagraniczni goście i gościnie festiwalu

Jak co roku na festiwalu Millennium Docs Against Gravity odbędą się liczne spotkania z zagranicznymi twórcami, twórczyniami oraz bohaterkami i bohaterami filmowymi. Spotkają się z publicznością oraz będą dostępni na wywiady.

Oto wybrane osoby, które potwierdziły przyjazd na festiwal:

David France, reżyser filmu „Jak przetrwać pandemię”  – urodzony w 1959 roku amerykański reżyser nominowany w 2013 roku do Oscara® za swój debiutancki film „Jak przetrwać zarazę”, za który otrzymał Nagrodę Peabody oraz nominację do Emmy. W 2020 roku pokazywaliśmy jego wstrząsające dzieło „Witamy w Czeczenii”, które otrzymało u nas aż trzy nagrody: Grand Prix Dolnego Śląska, Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni oraz Nagrodę Amnesty International Polska (film otrzymał wcześniej Nagrodę Amnesty International na Berlinale).

Sigrid Dyekjaer, producentka film „Terytorium” – jedna z najbardziej doświadczonych producentek kina dokumentalnego. Wyprodukowała ponad 20 filmów dokumentalnych, wśród nich „Podejrzany: Ai Weiwei" Andreasa Johnsena, „Uwolnij umysł” Phie Ambo, „Nadejdą lepsze czasy” Hanny Polak (za który Dyekjaer została nominowana do nagrody The Producers Guild of America 2016 w kategorii „Wybitny producent filmów dokumentalnych”), „Jaskinia” Ferasa Fayyada czy „Strategia dla Ziemi” Pernille Rose Gronkjaer (także w programie 19.MDAG).

Alex Pritz, reżyser filmu „Terytorium” – dokumentalista skupiony na relacji człowieka ze światem przyrody. Prócz wyreżyserowania „Terytorium”, pracował także jako operator przy filmie „Pierwsza fala” (reż. Matt Heineman) o pandemii COVID-19, jako operator i producent terenowy przy filmie Jona Kasbe „Kiedy owca staje się lwem” (pokazywany na MDAG w 2019 roku) oraz jako współreżyser, operator i współredaktor krótkometrażowego filmu dokumentalnego „My Dear Kirgistan”. Alex jest współwłaścicielem producenckiego studia Documist. „Terytorium” to pełnometrażowy reżyserski debiut Pritza.

Andrea Arnold, reżyserka filmu „Krowa” – brytyjska reżyserka i scenarzystka. Po nakręceniu kilku filmów krótkometrażowych zdobyła Oscara® dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego dla „Osy” w 2005 roku. Zaledwie rok później jej pierwszy film pełnometrażowy, „Red Road”, zdobył Nagrodę Jury na w Cannes oraz nagrodę BAFTA Carla Foremana. W jej kolejnym filmie, „Fish Tank”  (Nagroda Jury na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2009 roku oraz nagroda BAFTA 2010 dla Najlepszego Filmu Brytyjskiego), zagrali Michael Fassbender i Katie Jarvis. Jej najnowszy film fabularny, „American Honey”, został nakręcony w USA, z Shią LaBeouf i Sashą Lane w rolach głównych. Za niego Arnold zdobyła swoją trzecią już Nagrodę Jury na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2016 roku. W latach 2018-19 Andrea wyreżyserowała drugi sezon „Wielkich kłamstewek” dla HBO. „Krowa” to jej najnowsze dzieło dokumentalne.

Siergiej Łoźnica, reżyser filmu „Babi Jar. Konteksty” – ukraiński reżyser dokumentalny i fabularny, urodzony w 1964 roku. W 1997 roku ukończył moskiewski Państwowy Instytut Kinematografii (VGIK), gdzie studiował reżyserię. Filmy kręci od 1996 roku i jest niesłychanie płodnym twórcą - do tej pory wyreżyserował 23 nagradzane filmy dokumentalne i cztery fabularne. Jego debiut fabularny „Szczęście ty moje” (2010) miał premierę w Konkursie Głównym festiwalu w Cannes. W 2018 roku otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię w sekcji Un Certain Regard na festiwalu w Cannes za swój czwarty film fabularny „Donbas”. W 2013 roku Łoźnica założył wraz z Marią Choustovą firmę producencką Atoms & Void. Jego filmy: „Zmiana” (2015), „Austerlitz” (2016), „Proces” (2018) i „Pogrzeb Stalina” (2019) były prezentowane w ramach festiwalu w Wenecji. Wszystkie ww. filmy miały swoją polską premierę na MDAG.

Bill Morrison (retrospektywa twórczości) – Bill Morrison tworzy filmy, w których na nowo przedstawia dawno zapomniane ruchome obrazy. Jego filmy miały premiery na festiwalach filmowych w Nowym Jorku, Rotterdamie, Sundance i Wenecji. W 2014 roku, w połowie kariery reżysera, w nowojorskim MoMA odbyła się retrospektywa jego twórczości. Jego dzieło found footage – „Decasia” (2002) – było pierwszym filmem, które w XXI wieku włączono do Rejestru Filmowego Biblioteki Kongresu USA. Film „Wielka powódź” (2013) został wyróżniony nagrodą Smithsonian Ingenuity Award 2014 za osiągnięcia w dziedzinie nauk historycznych, a „Dawson City: czas zatrzymany” (2016) znalazł się na ponad stu listach najlepszych filmów roku sporządzonych przez krytyków oraz na wielu listach najlepszych filmów dekady, m.in. autorstwa Associated Press, Los Angeles Times czy Vanity Fair.

Bill Frisell (koncert w Muzeum POLIN) – dziennikarz porównał go kiedyś do Clarka Kenta: wysoki, łagodny, z zainteresowaniem spoglądający na rozmówcę przez szkła swych okularów. Skromny. Waży słowa. Z wielkim dystansem patrzy na swoją muzyczną drogę. Widzi w niej raczej serię szczęśliwych zbiegów okoliczności: spotkań z prawdziwymi mistrzami. Jego zasługą jest jedynie to, że udało mu się tego do końca nie zepsuć. Tymczasem, gdy zaczyna grać, powstają dźwięki i obrazy: muzyka, którą potrafi stworzyć tylko Bill Frisell.

Dunstan Bruce, eks-frontman zespołu Chumbawamba i współreżyser filmu „I Get Knocked Down”  – urodzony w 1960 roku angielski wokalista i współzałożyciel grupy Chumbawamba, która zasłynęła hitem „Tubthumping (I Get Knocked Down)” w 1997 roku. Bruce opuścił Chumbawambę pod koniec 2004 roku, a Chumbawamba ostatecznie rozpadła się w 2012 roku. Obecnie Bruce jest wokalistą zespołu Interrobang?!, który założył w 2012 roku z m.in. byłym perkusistą Chumbawamby Harrym Hamerem. Deklamuje także tekst z akompaniamentem muzyki w ramach projektu The Existential Angst of Dunstan Bruce. Jest autorem ścieżek dźwiękowych do filmów i programów TV. Reżyseruje też filmy muzyczne.

Susanne Regina Meures, reżyserka filmu „Instagramowa rodzina” – niemiecka reżyserka, urodzona w 1977 roku. Studiowała fotografię i historię sztuki w The Courtauld w Londynie oraz film na Uniwersytecie Sztuki w Zurychu. Zanim odnalazła się w świecie filmu, pracowała w prasie drukowanej. Jej debiutem pełnometrażowym był „Irański rave”, który odniósł ogromny sukces festiwalowy (także na MDAG) i kinowy. Jej „Instagramową rodzinę” wyprodukował także znany naszej festiwalowej publiczności szwajcarski twórca Christian Frei, nominowany do Oscara® za „Fotografa wojennego”.

Bianca Stigter, reżyserka filmu „Trzy minuty zawieszone w czasie" – pisarka, reżyserka, historyczka i krytyczka kulturalna. Koproducentka filmów Steve’a McQueena: „Zniewolony. 12 Years a Slave” i „Wdowy”. W 2019 Stigter wydała książkę „Atlas of an Occupied City: Amsterdam 1940-1945”. Do powstania filmu „Trzy minuty zawieszone w czasie” zainspirowała ją książka Glenna Kurtza pt. „Three Minutes in Poland: Discovering a Lost World in a 1938 Family Film”. Narratorką filmu jest Helena Bonham Carter, zaś koproducentem Steve McQueen.

Joe Hunting, reżyser i bohater filmu „Poznaliśmy się w wirtualnej rzeczywistości" – brytyjski filmowiec, który koncentruje się na reżyserowaniu prac dokumentalnych w aplikacji VRChat, tworząc poetyckie filmy, łączące rzeczywistość i fikcję poprzez radosne, wciągające światy. Swój pierwszy, nagradzany film krótkometrażowy „A Wider Screen” wypuścił na początku 2019 roku, w wieku 19 lat. Następnie, podczas pierwszego lockdownu nakręcił i wyreżyserował kolejny, wielokrotnie nagradzany jedenastoodcinkowy serial dokumentalny pt. „Virtually Speaking”, nakręcony w całości wewnątrz VRChat. W świecie VRChat poznał bohaterkę filmu, która została jego partnerką także w namacalnej rzeczywistości.

Simon Lereng Wilmont, reżyser filmu „Dom z drzazg" – urodzony w Kopenhadze reżyser filmów dokumentalnych. Jego pierwszy pełnometrażowy film „A w oddali ujadały psy” (2017) otrzymał Nagrodę za Najlepszy Debiut na IDFA oraz zdobył ok. 40 nagród na całym świecie; był też nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej (2018), Emmy (2020) i trafił na oscarową shortlistę (2019). Film zdobył również nagrodę Peabody Award (2020). Polska premiera debiutu Wilmonta miała miejsce na MDAG, teraz będziemy go gościć ponownie – „Dom z drzazg” już zdobył Nagrodę za Najlepszą Reżyserię w międzynarodowym konkursie dokumentalnym na tegorocznym Sundance; u nas znalazł się w Konkursie Głównym.

Maria Tórgarð, współreżyserka filmu „Skál" – reżyserka. Urodziła się i wychowała na Wyspach Owczych, gdzie od 2014 roku pracuje w branży filmowej. Tórgarð wyreżyserowała kilka filmów krótkometrażowych i teledysków. Zadebiutowała pełnometrażowym filmem dokumentalnym „Skál" (2021, współreżyseria: Cecilie Debell), który został zakwalifikowany do konkursu głównego na festiwalu CPH:DOX.

Festiwal Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w dniach 13-22 maja w ośmiu miastach – Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Lublinie, Bydgoszczy oraz po raz pierwszy w Łodzi! Od 24 maja do 5 czerwca odbędzie się część online na stronie mdag.pl. Mecenasem tytularnym festiwalu jest Bank Millennium (www.bankmillennium.pl).