Sąsiad Abdi
Niderlandy, 2022, 29 min
Reżyseria: Douwe Dijkstra
Zdjęcia: Douwe Dijkstra
Produkcja: Richard Valk
Wybrane festiwale i nagrody: 2022 – MFF Jihlava, 2022 – MFF Locarno: nagroda Pardino d’argento SRG SSR
Dwóch przyjaciół żyjących w Niderlandach postanawia nakręcić prawdziwe kino akcji klasy B na podstawie życia jednego z nich - Somalijczyka Abdiego.
Pracownie Douwego i Abdiego znajdują się obok siebie w jednym z postindustrialnych budynków, zaadaptowanych na miejsce pracy młodych rzemieślników i artystów. Douwe jest reżyserem, który posiada w swoim małym studiu green screen, Abdi zajmuje się tworzeniem i projektowaniem mebli. Spotykali się przy okazji, zamieniając kilka słów, a z czasem Douwe zaczął mocno interesować się swoim sąsiadem. Postanowili nakręcić wspólnie film, opowiadający o ciężkiej przeszłości urodzonego w Somalii Abdiego. Nie chcieli stworzyć przybijającej historii przemocy, ale… prawdziwe kino akcji klasy B. Zbudowali makietę przedstawiającą somalijskie miasto, a na green screenie odgrywali sceny z życia. Mimo biedy, wojny, a później kryminalnej przeszłości, Abdi jest człowiekiem pełnym życia, humoru i chętnie pomaga innym. Cofnięcie się wstecz nie jest dla niego łatwe, ale jest też ścieżką do zamknięcia pewnego rozdziału w jego życiu.
Popatrz na mnie
Chiny, 2022, 20 min
Reżyseria: Shuli Huang
Zdjęcia: Shuli Huang
Produkcja: Shuli Huang / Exposed Pictures
Wybrane festiwale i nagrody: 2022 – IDFA Amsterdam, 2022 – MFF Cannes: nagroda Queer Palm
Shuli Huang wraca z Nowego Jorku do rodzinnego Wenzhou w Chinach. Matka reżysera nie jest w stanie zaakceptować faktu, że jest gejem.
Shuli Huang wraca z Nowego Jorku do rodzinnego Wenzhou w Chinach. Bierze ze sobą kultową kamerę Super8 i pokazuje matkę oraz ojca, którzy żyją spokojnie w kontakcie z naturą. To, co widzimy na ekranie, to tylko jedna strona medalu. Spod niej wyłania się druga, dowodząca, jak wiele prawdy jest w powiedzeniu, że z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu. Matka reżysera nie jest w stanie zaakceptować faktu, że jest gejem. Podczas gdy na ekranie widzimy, jak spokojnie podlewa kwiaty w ogrodzie, w warstwie dźwiękowej słyszymy wstrząsające rozmowy, które odbywa z synem. Chce zmusić do go bycia „normalnym”, nazywając „potworem” i stosując szantaż emocjonalny. Czy kiedykolwiek będzie w stanie zaakceptować własne dziecko takim, jakim jest? Film jest niezwykle intymnym, uniwersalnym obrazem docenionym w Cannes.
Powiedz tato
Polska, Ukraina, 2023, 6 min
Reżyseria: Andrii Shostak
Zdjęcia: Andrii Shostak
Produkcja: Maciej Ślesicki / Warsaw Film School
Montaż: Jakub Broda
Wybrane festiwale i nagrody: 2023 – Millennium Docs Against Gravity: premiera światowa
Ośmiomiesięczny Lew mieszka z mamą w Polsce, dokąd musieli uciekać przed wojną w Ukrainie. Telefony od taty stają się najważniejszym momentem każdego dnia.
Ośmiomiesięczny Lew mieszka z mamą w Polsce, dokąd musieli uciekać przed wojną w Ukrainie. Jego tata nie może go przytulić ani zobaczyć, jak stawia pierwsze kroki i mówi pierwsze słowa. Ich więź może budować się wyłącznie przez internet, a telefon od taty staje się najważniejszym momentem każdego kolejnego dnia.
Kiosk
Polska, 2023, 40 min
Reżyseria: Daniel Stopa
Zdjęcia: Józefina Gocman, Paweł Chorzępa, Stanisław Cuske
Produkcja: Małgorzata Staroń / Staron-Film
Montaż: Rolando Garduño
Selected festivals and awards: 2023 – Millennium Docs Against Gravity: premiera światowa
Opowieść o przyjaźni Ani i jej teściowej, Lidki. Ania jest silna i zdecydowana. Jej przeciwieństwem jest niepewna siebie i wycofana Lidka, która właśnie odeszła od agresywnego męża.
Opowieść o przyjaźni Ani i jej teściowej Lidki. Ania jest silna i zdecydowana. Jej przeciwieństwem jest niepewna siebie i wycofana Lidka, która właśnie odeszła od agresywnego męża. W prowadzonym przez Anię kiosku z gazetami kobiety piszą pismo rozwodowe, aby Lidka mogła zacząć nowe życie bez strachu i przemocy. Pomimo wielu trudnych słów i kolejnych wyzwań powoli budują więź, która daje im odwagę i siłę. Kameralne i emocjonalne kino o kobiecej solidarności w obliczu krzywdy. W niewielkiej przestrzeni kiosku jesteśmy z bohaterkami na wyciągnięcie ręki. Każdy gest, spojrzenie, uśmiech i łza nabierają niewiarygodnej mocy, gdy widzimy je z bliska.